Ugrás a fő tartalomra

Pluginek avagy a web gyilkosai

    Mostanság írogatom a szakdolgozatom HTML5 -ről ezért kellet hozzá írnom egy kis történelmet és leírást ahogy az szokás.  Szokás szerint Wikipediáról merítettem az ihletet és akkor olvastam azt a szokásosan ismert mondatot ,hogy a HTML5-öt azért fejlesztették ki ,hogy eltüntessék a webről a plugineket. Ezzel a mondattal teljes mértékben egyet tudtam érteni ,mert ténylegesen érezhetően rontják a webes élményt. Megjegyzem ,hogy pontosan ezért is hegyezték ki a HTML5-öt webes alkalmazás fejlesztésre.

  Akkor most jöhet egy kis lista ,hogy miért is tartom ezeket a kis huncutokat ,mint például: flash ,silverlight ,java plugin  vagy unity web playert GYILKOSOKNAK... (dramaturgiailag muszáj volt ez kiemelni.)

  • A web egységességének megbontása. Ezzel a jelenséggel bárki találkozóhatót ,aki silverlight-ot vagy unity web playert próbált használni linuxon. Esélytelen. Számomra a legfájóbb a unity plugin ,mivel egyik nap miniclipen akartam játszani és megdöbbentem ,hogy egy rakás játékkal nem tudtam játszani az oldalon ,mert unityval fejlesztették ki a játékot. Dühítő ,amikor az ember már egy böngészős játékkal sem tud a weben játszani gond nélkül. :D
  • Számomra a másik dolog az ,hogy egyúttal kockázati tényezők is. Gondoljatok arra ,hogy milyen szépen képes néha a Flash meghalni. Nem is beszélve a Java-ról ,amiről azért kiderült ,hogy van néhány sebezhetősége. Ezért böngészők alapból letiltották. Habár erre a hétköznapi ember is rájön ,mert minden indításnál megkérdezi ,hogy megkockáztatja ezt a plugint elindítani. Sokkal jobban érzem magam ,hogy megkérdezi ,hogy vállalom-e a kockázatot. -_-
  • Teljesítmény igényük néha túl magas, gondolok itt a Flash+mobil párosításra. Megjegyzem itt ,hogy mivel a flash ilyen gyalázatosan rossz mobilon már ez is egy jó indok lenne halálára, mivel  már ez megöli azt az elképzelést ,hogy a web egységes.
  • Fejlesztési szempontból meg még kevésbé éri meg plugint fejleszteni. Gondoljuk bele ,hogy mekkora feladat lehet már az is ,hogy a plugin-nűnk számítógépek esetében bármelyik Op. rendszeren és bármelyik böngészőben működjön, hmmm ugye unity(utállak). Ez azért is nagy feladat ,mivel biztos ,hogy az egyes platformok között különbségek vannak és még nem is beszélve az egyes böngészőkben lévő különbségekre. 
   Végül is szerencsénk van ,hogy megjelent a HTML5 egy bizonyos kedvezményezés miatt.
Ugyebár a HTML szabvány W3C tartja fent ,aki 2000-ben kiadta a HTML 4.01-et és mint aki jól végezte a dolgát el is tette a fiók mélyére. Telt múlt az idő és semmi ,hiszen W3C nem érdekelte a HTML.
Ekkor Mozilla és Opera küldőt doksit W3C-nek ,hogy kéne fejleszteni HTML -en mert már jó 4 éve nem történt semmi. Megjegyzem szoftverfejlesztésben 4 év az hihetetlenül sok ,de hát W3C-nél idő milliomosok voltak. W3C erre azt mondta ,hogy minket nem érdekel és helyette XHTML 2.0 fejleszti ,ami végül bukta lett. Ekkor néhány srác Apple ,Opera és Mozillától gondolt egyet és megalakították a WHATWG-t ,aminek a célja az lett ,hogy fejlessze a HTML-t és ahhoz fűződő technológiákat.
2004-ben neki is álltak a HTML5 fejlesztésnek és 2007-ben W3C be is fogadta az addigi munkát és immár közösen dolgoznak.
Képzeljük el milyen lenne ha nem lett volna ez a kedvezményezés és W3C téli álmát aluszná még mai napig is.

   Ez a kedvezményezés is azért alakulhatott ,mivel már akkor is látszott ,hogy rossz ez az "elpluginesedett" web és kell egy egységes API(magyarul alkalmazásprogramozási felület) ,ami mindenhol egyforma(kivéve az IE :D).
Persze lehet azzal jönni ,hogy HTML5 sem egységes a böngészők miatt ,de erre azt tudom mondani ,hogy egy böngészőt még mindig egyszerűbb telepíteni mint egy operációs rendszert. :D

Javahoz muszáj volt belinkelnem ezt a videót. :D

Most jöhet egy fizetetlen hirdetés:
  Szeme megóvása érdekében használjon f.lux-ot.
  Ubuntun érdemes Redshift-et használni ,amit alkalmazás boltból fel lehet rakni és talán még jobban is használható ,mint a flux linuxos verziója.

Ha majd lesz erőm a következő bejegyzésemben végre írok egy csöppet a canvas használatról ,de őszintén szólva nem repesek az örömtől ,mivel ez a Blogger elégé megnehezíti a dolgom kód írás terén .
(-_(-_-)_-) Nem szeretlek Blogger (-_(-_-)_-)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Python kezdőknek

Itt a nyár és mivel lehetne ezt a legjobban megünnepelni, mint egy kígyóról elnevezett programozási nyelv bemutatásával. Következőkben tehát a Python programozási nyelvről lesz szó és annak lehetséges alkalmazásairól.

Miért tartsunk otthon Python-t? Python pályafutása 1991-ben kezdődött el egy Guido van Rossum nevű fejlesztőnek hála, aki egy olyan általános programozási nyelvet akart készíteni, amit nagyon könnyen el lehet sajátítani és használni. Az elmúlt év tizedek alatt a Python nyelv az egyik legjobb és legnépszerűbb általános programozási nyelvé nőtte ki magát, amit bizonyít, hogy számos operációs rendszeren(linux, mac os) alapból megtalálható a nyelv. De nézzük meg, hogy mitől ilyen népszerű: Egyszerűség: A nyelvnek az egyik legnagyobb előnye, hogy nagyon egyszerű és ezért például nagyon sok egyetemen a kezdő programozó legényeket Python segítségével vezetik be a programozás világába.Dinamikus: Mint minden dinamikus nyelvnek úgy Python-nak is van egy beépített REPL-je, ami nagyo…

Amikor érdemes játékmotort késziteni

A mondás
A játékkészítő közösségben van egy mondás, hogy "Készíts játékot, ne játékmotort".
Szerintem ez a mondás nagyon is igaz abból a szempontból, hogy ha tényleg játékot akarsz készíteni, akkor válasz egy jól ismert játékmotort és kezd el a fejlesztést, mivel ezek az eszközök azért vannak, hogy megkönnyítésék a játékkészítést  és ugyebár mi értelme van feltalálni a kereket ismét?
Viszont itt is lehet találni kivételeket, amikor igenis el kell gondolkozni egy saját játékmotor fejlesztésén.

Mikor érdemes tehát belefogni?
 Most csak az én esetemet tudom felhozni, ami nem más mint a saját 2D HTML5 játékmotorom, amit DartRocket- nek hívok. Az én esetemben az ok egyszerű volt. Dart nyelven nem volt egy igazi játékmotor sem és én Dart-ban akartam játékokat készíteni.
Itt találtam is egy kiskaput mivel ha nincs játékmotor, akkor csinálni kell egyet. :D


Hogyan kezdődőt el?
Ha időrendben akarok menni, akkor azt kell mondanom, hogy négy időszak volt, ami meghatározó volt.

Phaser: Ebb…

Javascript kezdő lépések

Ma kis bejegyzésem arról fog szólni ,hogy mit érdemes kezdő lépésenként megtanulni ,illetve ,hogyan érdemes haladni Javascripttel és néhány érdekesség is lesz node.js-sel kapcsolatban.

Tanulás
   Szerencsére olyan világba élünk már ,ahol a web és webes technológiák nagyon gyorsan fejlődnek és ezért ezeknek a tanulása is egy fajta fejlődésen ment keresztül. Már nem könyvből kell tanulni ,hanem vannak olyan oldalak ahol interaktív módon lehet egy nyelvet megtanulni ,ami tökéletes a tanulás szempontjából. Előző cikkemben raktam be anyagokat ahhoz ,hogy mit érdemes elolvasni ,ha a tanuló inkább olvasós fajta és volt bent 2 interaktív.  Én például codecademy segítségével tanultam meg Jquery-t használni. Javascripthez Eloquent és codeacademy-t használtam.

   Mivel a Javascript elég megengedő ezért nagyon sok fajta stílusban kódolnak hozzá és ezek a stílusok  néha teljesen eltérőék. Szóval aki tanult már Java ,c vagy c++-t annak is lehet újdonság ,mivel ezeknél a nyelveknél nagyon szépen megv…