Ugrás a fő tartalomra

HTML5 játékfejlesztés Phaser-rel

Jó sok ideje, hogy nem írtam semmit sem a blogomba, főleg értelmeset nem, ami a játék készítéshez kapcsolódna. Na most ezt pótolom. :D

Na mi az a Phaser?
   Phaser nem más mint egy 2D-s HTML5-ös játék motor, amivel játékokat fejleszthetünk Javascript vagy Typescript segítségével. Itt ismerkedhetsz meg vele: Phaser

Miért pont Phaser?

  • Nyílt Forráskódú(Open Source) és ingyenes
  • Kiváló dokumentáció
  • Nagyon sok példa
  • Aktív közösség, főleg a fórumon
  • Fejlesztő nagyon aktív és segítő kész
  • Phaser fejlesztése nagyon jól és gyorsan halad
  • Phaser elérte a 2.0.0-ás nagy kiadást, amiben nagyon sok újdonság van
  • Phaser fejlesztésénél cocoonjs-sel való kompatibilitás figyelembe veszik
     Nagyon sok más játékmotor létezik, amiket érdemes szemügyre venni, de engem mégis a Phaser vett le a lábamról, mivel tényleg iszonyatosan egyszerű és árban is verhetetlen. :D

Hogyan kezdjünk hozzá?
   Phaser fő oldalán gyakorlatilag minden le van írva, hogy mi kell ahhoz, hogy elkezdhessétek fejleszteni Phaser segítségével. Javascript leírás 

   Azt hozzá tenném, hogy nem muszáj felrakni lokális szervert  a gépünkre, mivel ha brackets.io-t használunk, akkor ez felesleges, mivel van beleépítve egy lokális szerver. Lokális szerver miatt működik a live preview szolgáltatás, ami azt jelenti, hogy a változtatásokat valós időben láthatjuk egy böngészőn(csak Chrome-mal működik) .
Egyébként Brackets.io-t is node.js-nek köszönhetjük, mivel erre épül rá az egész rendszer.

Fórumoz
   Szeretném megjegezni, hogy érdemes a fórumra felregisztrálni, mivel nagyon sok hasznos információ jelenik meg ott Phaserrel kapcsolatban és ha valami kérdéses merülne fel akkor ott biztos találsz rá választ.
Viszont mielőtt kérdést tennél fel, bizonyosodj meg róla, hogy eddig senki sem kérdezett hasonlót fórumon és megnézted azokat a példákat és doksikat, amik kapcsolódhatnak a problémádhoz.

Néhány tutorial
   Phaser aktív közössége még egy tutorial oldalt is összedobott: http://www.lessmilk.com/phaser-tutorial/
Viszont ezzel kapcsolatban megjegyzem, hogy a 2.0.0-nál kisebb verzió számú tutorialokkal óvatosan bánjatok, mivel tényleg nagy váltózás ment végbe 2.0.0-ás áttérésnél.
Ezért csak azokat a példákat tudom ajánlani, amik a hivatalos oldalon megtalálhatóak. Jó hír viszont, hogy majd összejön egy könyv csomag Phaserhez majd valamikor. Ha kedved van, még arra is szavazhatsz fórumon, hogy hogyan épüljön fel.

Mik a hátrányai?
   A végére tartogatom a fekete levest.

  • Mivel Phaser most ment át egy hatalmas ráncfelvarráson ezért fejlesztés közben meglepetések érhetnek minket és régebbi verziókról sem egyszerű az áttérés az újabbra.
  • Fejlesztés nagyon gyorsan halad ezért érdemes Phaser-nek a Dev változatát használni, mivel ezek olyan bug javításokat is tartalmazhatnak, amik megkönnyítik az életed. Akik eddig nem értetek git-hez, azoknak meg kell vele barátkozni. Habár nem sokára kijön a 2.0.1-es verzió(talán ma)
  • 2.0.0 újdonsága miatt nagyon kevés hozzá a tutorial.
  • Phaser kódbázisa még lekicsinyítve is elég nagy (400-500kB)
  • Akik a moduláris programozásért rajonganak azoknak nem biztos, hogy egyetértenek majd Phaser stílusával, viszont a 2.0.0-ás verzió már ebből a szempontból elvileg barátságosabb lett

Összegzés
Összességében csak ajánlani tudom Phaser-t, mivel szerintem ez az egyik legjobb, ha nem a legjobb ingyenes HTML5-ös játék motor. (Fizetősökről nem tudok nyilatkozni)

Most jöhet egy tipp:
Próbáld ki a Manjaro Linux-ot, ami nem más mint egy felhasználó barát Arch linux alapú operációs rendszer.
Ennek segítségével gyors, up-to-date és megbízható rendszert kapsz.

Na meg még egy:
Flashes fejlesztőknek ajánlani tudom ezt a cikket, ami Haxe alapú fejlesztésről szól.
Szimpatikus nekem Haxe nyelv, de ha váltanom kéne Javascriptről, akkor inkább Dart-ra váltanék.

Megjegyzések

  1. Szeretném tanulni a phaser-t, mivel tökéletes ahhoz a játékhoz amit záródolgozatként akarok csinálni. A probléma csak annyi, hogy nem találok sehol róla magyarul dolgokat, mivel az angolom elég siralmas. Eddig nagyjából másolással tudtam létrehozni valamit ami már számomra egy egész szép kezdet de ez még így sajnos semmi.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Python kezdőknek

Itt a nyár és mivel lehetne ezt a legjobban megünnepelni, mint egy kígyóról elnevezett programozási nyelv bemutatásával. Következőkben tehát a Python programozási nyelvről lesz szó és annak lehetséges alkalmazásairól.

Miért tartsunk otthon Python-t? Python pályafutása 1991-ben kezdődött el egy Guido van Rossum nevű fejlesztőnek hála, aki egy olyan általános programozási nyelvet akart készíteni, amit nagyon könnyen el lehet sajátítani és használni. Az elmúlt év tizedek alatt a Python nyelv az egyik legjobb és legnépszerűbb általános programozási nyelvé nőtte ki magát, amit bizonyít, hogy számos operációs rendszeren(linux, mac os) alapból megtalálható a nyelv. De nézzük meg, hogy mitől ilyen népszerű: Egyszerűség: A nyelvnek az egyik legnagyobb előnye, hogy nagyon egyszerű és ezért például nagyon sok egyetemen a kezdő programozó legényeket Python segítségével vezetik be a programozás világába.Dinamikus: Mint minden dinamikus nyelvnek úgy Python-nak is van egy beépített REPL-je, ami nagyo…

Amikor érdemes játékmotort késziteni

A mondás
A játékkészítő közösségben van egy mondás, hogy "Készíts játékot, ne játékmotort".
Szerintem ez a mondás nagyon is igaz abból a szempontból, hogy ha tényleg játékot akarsz készíteni, akkor válasz egy jól ismert játékmotort és kezd el a fejlesztést, mivel ezek az eszközök azért vannak, hogy megkönnyítésék a játékkészítést  és ugyebár mi értelme van feltalálni a kereket ismét?
Viszont itt is lehet találni kivételeket, amikor igenis el kell gondolkozni egy saját játékmotor fejlesztésén.

Mikor érdemes tehát belefogni?
 Most csak az én esetemet tudom felhozni, ami nem más mint a saját 2D HTML5 játékmotorom, amit DartRocket- nek hívok. Az én esetemben az ok egyszerű volt. Dart nyelven nem volt egy igazi játékmotor sem és én Dart-ban akartam játékokat készíteni.
Itt találtam is egy kiskaput mivel ha nincs játékmotor, akkor csinálni kell egyet. :D


Hogyan kezdődőt el?
Ha időrendben akarok menni, akkor azt kell mondanom, hogy négy időszak volt, ami meghatározó volt.

Phaser: Ebb…

Javascript kezdő lépések

Ma kis bejegyzésem arról fog szólni ,hogy mit érdemes kezdő lépésenként megtanulni ,illetve ,hogyan érdemes haladni Javascripttel és néhány érdekesség is lesz node.js-sel kapcsolatban.

Tanulás
   Szerencsére olyan világba élünk már ,ahol a web és webes technológiák nagyon gyorsan fejlődnek és ezért ezeknek a tanulása is egy fajta fejlődésen ment keresztül. Már nem könyvből kell tanulni ,hanem vannak olyan oldalak ahol interaktív módon lehet egy nyelvet megtanulni ,ami tökéletes a tanulás szempontjából. Előző cikkemben raktam be anyagokat ahhoz ,hogy mit érdemes elolvasni ,ha a tanuló inkább olvasós fajta és volt bent 2 interaktív.  Én például codecademy segítségével tanultam meg Jquery-t használni. Javascripthez Eloquent és codeacademy-t használtam.

   Mivel a Javascript elég megengedő ezért nagyon sok fajta stílusban kódolnak hozzá és ezek a stílusok  néha teljesen eltérőék. Szóval aki tanult már Java ,c vagy c++-t annak is lehet újdonság ,mivel ezeknél a nyelveknél nagyon szépen megv…